Tietoa Jakokulma-palvelusta

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Kysymys 1: Olen luonut vuokrausilmoituksen Jakokulmaan ja hyväksynyt vuokrauspyynnön. Milloin rahat näkyvät tililläni?

Vastaus 1: Rahat näkyvät tililläsi parin päivän kuluttua siitä, kun vuokraus on kuitattu toteutuneeksi Jakokulmassa. Ajallisesti tämä tarkoittaa pisimmillään noin puolitoista viikkoa vuokrausjakson ensimmäisestä päivästä lukien. Pientä vaihtelua maksunvälityksen kestossa voi esiintyä pankista riippuen.

Tavaran vuokralle ottanut käyttäjä voi kuitata vuokrauksen toteutuneeksi milloin tahansa vuokrausjakson aikana, mutta kuitenkin viimeistään seitsemän päivän sisällä vuokrausjakson ensimmäisestä päivästä lukien. Jos kyseessä on yli seitsemän päivää kestävä vuokraus, kuitataan se toteutuneeksi automaattisesti seitsemän päivän kuluttua vuokrausjakson ensimmäisestä päivästä lukien. Myös alle seitsemän päivän vuokrauksissa kuitataan vuokraus toteutuneeksi automaattisesti vuokrausjakson päätyttyä, mikäli tavaran vuokralle ottanut käyttäjä ei tee kuittausta aikaisemmin.

Poikkeuksena ovat tapaukset, joissa tavaran vuokralleottaja tekee reklamaation, joka johtaa rahojen palauttamiseen (ks. seuraava kysymys ja vastaus).

 




Kysymys 2: Tavara, jonka otin vuokralle Jakokulman kautta, ei vastannutkaan vuokrausilmoituksen kuvausta tai en saanut tavaraa käyttööni sovittuna ajankohtana. Miten voin reklamoida ja saada rahani takaisin?

Vastaus 2: Jotta voit saada rahasi takaisin, on reklamaatio tehtävä Jakokulma-palvelun kautta joko

  • ennen vuokrausjakson viimeistä päivää, jos vuokrauksen pituus on alle seitsemän vuorokautta
tai
  • seitsemän vuorokauden sisällä vuokrausjakson ensimmäisestä päivästä lukien, jos vuokrauksen pituus on yli seitsemän vuorokautta.

Reklamaation tekeminen ja rahojen palauttaminen ei ole mahdollista näiden määräaikojen jälkeen. Jakokulman ylläpito selvittää jokaisen reklamaation erikseen. Jos reklamaatiosi on aiheellinen, saat rahasi takaisin.

Reklamaatio tulee tehdä Jakokulma-sivuston kautta seuraavasti:

Kysymys 3: Olen luonut vuokrausilmoituksen Jakokulmaan. Palvelu ilmoittaa, että en ole syöttänyt tilitietojani Jakokulmaan, minkä vuoksi en voi vastaanottaa maksuja muilta Jakokulman käyttäjiltä. Mitä teen?

Vastaus 3: Sinun on lisättävä puuttuvat tili- ja osoitetiedot profiilisivullasi kohdassa Asetukset: Maksu- ja osoitetiedot. Tiedot pitää syöttää vain kerran, jonka jälkeen Jakokulma muistaa ne. Voit käydä muuttamassa omia tietojasi milloin tahansa.

Tiedot tulee syöttää Jakokulma-sivuston kautta seuraavasti:

Kysymys 4: Olen tehnyt vuokrauspyynnön, mutta vuokrausilmoituksen jättäjä ei ole hyväksynyt tai hylännyt pyyntöäni. Maksukortiltani on kuitenkin tehty katevaraus. Milloin katevaraus raukeaa?

Vastaus 4: Katevaraus raukeaa automaattisesti kolmen päivän kuluttua siitä, kun olet tehnyt vuokrauspyynnön, mikäli ilmoituksen jättäjä ei hyväksy pyyntöäsi. Katevaraus raukeaa myös siinä tapauksessa, että ilmoituksen jättäjä ei hyväksy pyyntöäsi vuokrajakson ensimmäiseen päivään mennessä. Jos esimerkiksi teet vuokrauspyynnön maanantaina ja toivomasi aloitusaika vuokraukselle on saman viikon tiistaista eteenpäin, on ilmoituksen jättäjällä vielä tiistaina mahdollisuus hyväksyä pyyntösi.